Kokoomus.fi / Vaalityö

Vaali­työ

Tältä sivulta löydät lisätietoa niin ehdokkaan kuin yhdistyksenkin vaalityöhön, koulutukseen, vaalirahoitukseen ja opastusta vaalimainoksen valmistukseen. Lisää opasvideoita eri aiheisiin löydät koulutusosion alta.

Tukipuhelin ehdokkaille

Kokoomuksen ja Kansion päivystävä tukipuhelin ehdokkaille on auki vaaleihin saakka ma-to klo 15-19 ja pe klo 12-15 numerossa 0406601778 📞

Puhelun lisäksi voit laittaa tukipyynnön tai kysymyksen sähköpostitse osoitteeseen ehdokastuki@kokoomus.fi tai tekstiviestillä tukipuhelimen numeroon.

Tukipuhelimesta saat neuvoja vaikka Facebook-tilin perustamiseen ja mainostamiseen, Gredin käyttöön, esitteiden ja mainosten tekoon sekä muiden kampanjointiin liittyvien asioiden kanssa.

Ehdokkaan
vaalityö

Opas ehdokkaan vaalityöhön

Haluamme tukea sinua ideoin ja ehdotuksin sekä tutkimustiedoin tekemään onnistuneen kampanjan osana kokoomusjoukkuetta, mutta myös mahdollisuuksia menestyä itse ja tulla valituksi hoitamaan näitä kunta-asioita luottamustehtävässä.

Vaalimainoksen
valmistaminen

Gredi – kokoomuksen aineistopankki

Etsitkö someen sisältöä, haluatko tehdä itse jakokuvan? Kaikki tämä on Gredissä! Mikäli tarvitset aineistoa nettikäyttöön (sosiaalinen media, nettisivut, sähköposti yms.) valitse kansio some. Mikäli etsit painettavaa materiaalia, kaikki aineisto on kohdan julkaistu ja printti alla.

Voit tehdä Gredi-aineistopalvelussa somekäyttöön sopivia jakokuvia. Voit vaihtaa pohjiin omat tekstit ja omat kuvat. Jos tarvitset neuvoja visuaalisuuteen, tutustu kokoomuksen brändikirjaan tai Gredi-ohjeisiin.

Yhdistyksen
vaalityö

Opas yhdistyksen vaalimenestykseen

Kuntavaalit ovat valtakunnalliset vaalit, mutta ne voitetaan jokaisessa kunnassa erikseen. Siksi kokoomusyhdistysten rooli kuntavaalituloksen tekemisessä on poikkeuksellisen tärkeä. Jokaisessa kaupungissa ja kunnassa on oma tapansa tehdä vaaleja, mutta on myös asioita, joissa kannattaa hyödyntää parhaita käytäntöjä. Tämä opas on niiden levittämistä varten tehty.

Vinkkilista kuntavaaliehdokkaalle

1. Perusta poliitikkosivu

Julkinen Facebook-sivu on ehdokkaan tärkeimpiä työkaluja sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi paikallista mainontaa ei voi tehdä ilman Facebook-sivua. Jo pienillä summilla voit tavoittaa kohdennetusti juuri niitä yleisöjä, joille haluat saada viestisi läpi. Valitse hyvät kuvat, täydennä sivun kuvaus ja kutsu kaikki kaverit tykkäämään sivustasi.

2. Ala käyttämään sivua jatkuvasti, opettele rutiini

Tee itsellesi sopiva suunnitelma somen käyttöön, jossa hyödynnät esimerkiksi liputuspäiviä ja muita merkkipäiviä. Jaa monipuolisesti esimerkiksi kuvia, videoita ja erilaisia uutisia.

3. Hanki poliitikkosivulle mainostamisoikeus

Poliittista mainontaa ei voi tehdä ilman henkilöllisyyden vahvistamista. Tällä Facebook takaa sen, että mainonta on avointa ja läpinäkyvää. Tunnistautuminen tapahtuu lähettämällä henkilöllisyystodistus Facebookille. Tunnistautumisen hyväksymisessä kestää noin kaksi vuorokautta.

4. Luo mainostili ja ota käyttöön Business Manager

Mainosten tekemiseen ja hallinnointiin tarvitset mainostilin. Kannattaa ottaa käyttöön myös Business Manager.

5. Tee live-video Facebookissa tai Instagramissa

Live-videot ovat kätevä ja välitön tapa viestiä omalle yleisöllesi. Live-videoita voi tehdä hyvin matalalla kynnyksellä ja pelkkä puhelin riittää mainiosti niiden toteuttamiseen. Live-videot mahdollistavat myös matalan kynnyksen vuorovaikutuksen yleisösi kanssa, sillä seuraajat voivat esittää kysymyksiä ja huomioita lähetyksen kommenttikentässä.

6. Kirjoita paikallislehteen mielipidekirjoitus

Syksy/talvi on sopivaa aikaa myös perinteisille mielipidekirjoituksille. Kirjoitusten tekeminen kannattaa aloittaa hyvissä ajoin ennen kiireisintä kampanja-aikaa.

Koulutusta
ehdokkaille

Kokoomus kouluttaa ehdokkaita koko kevään ajan verkkokoulutuksin. Koulutukset ovat maksuttomia ja niihin osallistutaan Teams sovelluksella. Koulutukset järjestää Kansallinen sivistysliitto eli KANSIO.

Kaikille ehdokkaille suosittelemme osallistumista erityisesti Kampanjan perusteet 1 sekä 2 kokonaisuuksiin joista saa hyvät perustiedot kampanjan rakentamiselle ja toteuttamiselle. Lisäksi valikoimassa on useita erilaisia koulutuksia joista saat oppia ja ideoita mm. viestintään, kirjoittamiseen, kampanjan kärkien terävöittämiseen kuin markkinointimateriaalien tuottamiseen.

Tutustu koulutustarjontaan, osallistu koulutuksiin tai katso koulutuksia tallenteilta silloin kun sinulle parhaiten sopii.

Ohjeita
vaalirahailmoituksiin

Kokoomuksessa noudatetaan avoimuuttaa ja vaalirahalainsääntöä. Ohessa on hyödyllisiä muistioita vaalirahasäädöksistä sekä vinkkejä yhdistyksen varainhankintaan.