Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Stubb: Sotaveteraanien kuntoutuksen turvaaminen on kansallinen kunniakysymys

Stubb: Sota­ve­te­raa­nien kuntou­tuk­sen turvaa­mi­nen on kansal­li­nen kunnia­ky­sy­mys

Kokoo­muk­sen puheen­joh­taja, päämi­nis­teri Alexan­der Stubb haluaa, että sota­ve­te­raa­neille varmis­te­taan tarpeen mukai­nen vuosit­tai­nen kuntou­tus.

“Tämä ei ole puolue­po­liit­ti­nen kysy­mys. Tämä ei ole vaali­ky­sy­mys. Tämä on kansal­li­nen kunnia­ky­sy­mys. Kaikki puolu­eet ja edus­kun­ta­ryh­mät ovat sitou­tu­neet siihen, että sota­ve­te­raa­nien asiat hoide­taan kunnol­li­selle tolalle. Harvasta asiasta tässä maassa vallit­see niin laaja yksi­mie­li­syys kuin vete­raa­nien arvos­tuk­sesta”, Stubb toteaa.

Päämi­nis­teri Stubb puhui valta­kun­nal­li­sen sota­ve­te­raa­ni­vii­kon avaus­ti­lai­suu­dessa Hyvin­kään kirkossa lauan­taina 7.3.2015.

Sota­ve­te­raa­nien keski-ikä on yli 90 vuotta, ja heitä on jäljellä enää noin 27 000. Määrä myös vähe­nee nopeasti.

Stub­bin mukaan joukon harve­ne­mi­nen ei kuiten­kaan vielä tarkoita, että kuntou­tuk­seen varat­tu­jen voima­va­ro­jen tarve piene­nisi. Vete­raa­nia kohti arvioitu kuntou­tuk­sen tarve on korkean iän vuoksi nousussa.

“Haluan, että mahdol­li­sim­man moni sota­ve­te­raani vielä pääsee näke­mään sata­vuo­ti­aan isän­maan ja voi naut­tia juhla­vuo­desta ilman huolta pääsystä ansait­tuun kuntou­tuk­seen. Ilman, että niitä pieniä kuntou­tus­ra­hoja joudu­taan joka vuosi hake­maan eril­li­sesti takai­sin budjet­tiin. Kyse on arvok­kuu­desta ja kunnial­li­suu­desta”, Stubb perus­te­lee.

5.2.2024

Anna-Kaisa Ikonen: “Kai me pystymme parem­paan kuin yhteen sola­riu­miin?”

Millaista olisi yritys­ten, kuntien tai hyvin­voin­tia­luei­den työ, jos todella uskal­tai­simme kokeilla, selviäm­mekö hieman pienem­mällä normi­tuk­sella? Nyt on elämämme tilai­suus, kirjoit­taa

4.12.2023

Pirjo Mäljä Hämeen Kokoo­muk­sen toimin­nan­joh­ta­jaksi, Joonas Pulliai­nen puolu­een euro­vaa­li­koor­di­naat­to­riksi

Kokoo­muk­sen puolue­hal­li­tus on valin­nut HTM Pirjo Mäljän Hämeen Kokoo­muk­sen toimin­nan­joh­ta­jaksi 2.1.2024 alkaen. Mäljä siir­tyy tehtä­vään Euroo­pan parla­men­tin avus­ta­jan tehtä­västä. Hänellä on pitkä