Risikko ja Jokinen esittävät henkilöautoa vaihtoehdoksi mopoautolle

Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko ja liikennevaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Kalle Jokinen esittävät oikeita henkilöautoja vaihtoehdoksi mopoautoille.

Asiaa koskeva selvitystyö on parhaillaan käynnissä.

Risikon ja Jokisen mielestä henkilöauto on selkeästi turvallisempi kuin mopoauto.

?Oikeassa autossa on EU:n vaatimusten mukaiset turvatyynyt, energiaa kolaritilanteessa sitovat korirakenteet ja ajonvakautusjärjestelmä. Mopoautoissa muovikorin ja kevytrakenteisen rungon antama turva törmäystilanteessa on paljon huonompi?, Risikko ja Jokinen sanovat.

Risikon ja Jokisen mukaan turvallisuusetujen lisäksi henkilöauto tulisi perheille myös halvemmaksi. Uuden pienehkön henkilöauton hinta on suurin piirtein sama kuin uuden mopoauton, mutta auton vakuutukset ovat huomattavasti edullisempia.

?Olemme selvittäneet ministeriössä eri vaihtoehtoja, joilla henkilöauto voitaisiin tuoda mopoauton vaihtoehdoksi?, Risikko kertoo.

Henkilöautoiluun voitaisiin ottaa käyttöön moottoripyöräilystä tuttu harjoittelulupa. Harjoitteluluvalla nuori voisi aloittaa itsenäisen ajoharjoittelun jo 16-vuotiaana, mutta erikseen sovittavilla rajoituksilla. Tämä malli olisi kansallisesti helpoimmin toteutettavissa.

Toinen vaihtoehto on nopeusrajoittimen asettaminen henkilöautoon. Ilman harjoitteluluvan kaltaista mallia ajaminen vaatisi kuitenkin B-ajokortin, joka voidaan EU-lainsäädännön perusteella myöntää nuorimmillaan 17-vuotiaille.

Kolmas vaihtoehto on Ruotsin kaltainen malli, jossa teknisillä muutoksilla henkilöautoja voidaan muuttaa liikennetraktoreiksi. Tämä malli vaatisi uutta ajoneuvoluokkaa ja voisi olla EU-lainsäädännön kannalta ongelmallinen. Ruotsin kansallinen ajoneuvoluokka on sallittu, koska se on ollut voimassa jo ennen EU-jäsenyyttä.

”Vaikka haasteita kestävän ratkaisun löytämiseksi on, toimiva ratkaisu on löydettävissä?, Risikko vakuuttaa.

Risikko ja Jokinen korostavat, ettei tarkoituksena ole kieltää mopoautoja. Se ei itse asiassa olisi edes mahdollista, sillä mopoautot ovat EU:ssa liikennekelpoisiksi tyyppihyväksyttyjä.

?Henkilöauton mahdollistaminen mopoauton vaihtoehdoksi olisi kuitenkin perusteltu ratkaisu niin liikenneturvallisuuden kuin perheiden järkevän taloudenpidon näkökulmasta?, sanovat Risikko ja Jokinen.