Risikko alkoholimainonnasta: Esitys kaatumassa politikointiin

? Esittämäni alkoholilain muutos olisi tehnyt lopun lapsiin ja nuoriin kohdistuvalle alkoholimainonnalle. On todella surullista, jos tämä lasten ja nuorten hyvinvoinnin kannalta tärkeä esitys venyy seuraavalle vaalikaudelle, Risikko sanoo.

Sosiaali- ja terveysministeriössä valmisteltu hallituksen esitys olisi kieltänyt lapsiin ja nuoriin kohdistuvan mainonnan ja mainonnan, joka luo kuvaa alkoholin sosiaalista ja seksuaalista menestystä lisäävästä vaikutuksesta. Tämän lisäksi alkoholin televisiomainonnan kieltoaikaa olisi pidennetty 21:stä kello 23:een ja kielto olisi ulotettu myös radiomainontaan.

Keskusta on yrittänyt vesittää alkoholimainonnan rajoittamista esittämällä ns. Ranskan tapaa rajoittaa alkoholimainontaa. Vaikka Ranskan malli on näennäisesti tiukka, se mahdollistaisi kikkailun juoman hinnalla, alkoholiprosenteilla ja niiden yhdistelmällä. Mielikuvia käytettäisiin edelleen. Näin on tapahtunut Ranskassa ja näin varmaan tapahtuisi Suomessakin.

? Ranskan malli on käytössä vain Ranskassa eikä sen vaikuttavuudesta ole näyttöä. Ranskassa nuorten humalahakuinen alkoholinkäyttö on itse asiassa lisääntynyt, Risikko huomauttaa.

? Suomi ei ole juomakulttuuriltaan Ranska. Suomeen tarvitaan erilaiset keinot alkoholimainonnan suitsimiseen, Risikko vaatii.