Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Räty: Todel­li­nen valin­nan­va­paus tuo tasa-arvoa tervey­den­huol­toon

Räty: Todel­li­nen valin­nan­va­paus tuo tasa-arvoa tervey­den­huol­toon

“Vaikka me suoma­lai­set pidämme usein tervey­den­huol­toamme hyvin tasa-arvoi­sena, tasa-arvo ei ulotu poti­lai­den valin­nan­va­pau­teen. Todel­li­sen valin­nan­va­pau­den ja siten myös tasa-arvoi­sen palve­lui­den saata­vuu­den tulisi kuulua kaikille suoma­lai­sille”, sanoi sosi­aali- ja terveys­mi­nis­teri Laura Räty Lääkä­ri­päi­vien ilta­juh­lassa 8. tammi­kuuta Helsin­gissä.

Hyvin toimeen­tu­le­vat ja sopi­valla työnan­ta­jalla työs­ken­te­le­vät suoma­lai­set voivat valita, käyt­tä­vätkö he yksi­tyi­siä vai julki­sia terveys­pal­ve­luita. Heidän käytös­sään ovat työter­veys­huol­lon katta­vat sairaan­hoi­don palve­lut, yksi­tyi­set sairaus­ku­lu­va­kuu­tuk­set ja yksi­tyi­sesti rahoi­tet­ta­vat terveys­pal­ve­lut. Työelä­män ulko­puo­lella olevat ja vähä­va­rai­set ihmi­set voivat valita kaik­kein vähi­ten.

“Ensi vaali­kau­della uudis­te­taan sosi­aali- ja tervey­den­huol­lon rahoi­tusta. Mieles­täni Suomessa tulisi siir­tyä malliin, jossa kaikki suoma­lai­set voivat valita oman julki­sen perus­ter­vey­den­huol­lon palve­lunsa julkis­ten ja yksi­tyis­ten tuot­ta­jien joukosta. Tämä niin kutsuttu “raha seuraa poti­lasta -malli” tarkoit­taisi sitä, että nykyi­nen moni­ka­na­vai­nen rahoi­tus­jär­jes­telmä puret­tai­siin.”

Minis­teri Räty pitää suoma­lais­ten terveys­pal­ve­lu­jen laatua hyvänä. Eroja on sen sijaan palve­lu­jen saata­vuu­dessa.

“Suoma­lai­set tervey­den­huol­lon ammat­ti­lai­set työs­ken­te­le­vät yhtä ammat­ti­tai­toi­sesti työnan­ta­jasta riip­pu­matta. Palve­lui­den saata­vuus sen sijaan riip­puu usein palve­lun tuot­ta­jasta ja rahoi­tuk­sesta. On tärkeää, että jokai­nen suoma­lai­nen saa tarvit­se­mansa terveys­pal­ve­lut oike­aan aikaan”, minis­teri Räty totesi.

Minis­teri Rädyn mukaan “raha seuraa poti­lasta -rahoi­tus­malli” olisi myös EU:n poti­las­di­rek­tii­vin hengen mukai­nen ja aset­taisi suoma­lai­set yhden­ver­tai­seen asemaan muiden euroop­pa­lais­ten kanssa. Poti­las­di­rek­tiivi antaa poti­laille jo nyt mahdol­li­suu­den valita halua­mansa terveys­pal­ve­lu­jen tarjoa­jan koko EU:n alueella.

15.4.2024

Susanna Kisner: ”Hyvin­voin­nilla on hinta ja tänään se on edul­li­sempi kuin huomenna”

Euroo­pan unio­nista puhut­taessa esillä on usein talou­den, turval­li­suu­den ja kult­tuu­rin teemoja. Unio­nilla on kuiten­kin myös liian vähälle huomiolle jäävä asema

5.2.2024

Anna-Kaisa Ikonen: “Kai me pystymme parem­paan kuin yhteen sola­riu­miin?”

Millaista olisi yritys­ten, kuntien tai hyvin­voin­tia­luei­den työ, jos todella uskal­tai­simme kokeilla, selviäm­mekö hieman pienem­mällä normi­tuk­sella? Nyt on elämämme tilai­suus, kirjoit­taa

4.12.2023

Pirjo Mäljä Hämeen Kokoo­muk­sen toimin­nan­joh­ta­jaksi, Joonas Pulliai­nen puolu­een euro­vaa­li­koor­di­naat­to­riksi

Kokoo­muk­sen puolue­hal­li­tus on valin­nut HTM Pirjo Mäljän Hämeen Kokoo­muk­sen toimin­nan­joh­ta­jaksi 2.1.2024 alkaen. Mäljä siir­tyy tehtä­vään Euroo­pan parla­men­tin avus­ta­jan tehtä­västä. Hänellä on pitkä