Pois metsästä Pärkkele!

Myönnän, että ulkomaankaupasta vastaavana ministerinä yksi kysymys valvottaa minua ajoittain öisin: miksi suomalaiset yritykset eivät kansainvälisty?

Olemme tunnetusti kauppakansaa, mutta vain 14 prosenttia pienistä ja keskisuurista yrityksistämme harjoittaa vientiä.

Vienti on keskittynyt isoihin yrityksiin. Vientiä harjoittaa Suomessa noin 12 000 yritystä, mutta viisi suurinta viejää vastaa yli viidenneksestä ulkomaankaupastamme – sata suurinta yli kahdesta kolmasosasta. Vientikärkemme on siis varsin kapea.

Matkustin viikon aluksi Norjaan edistämään suomalaista arktista liiketoimintaa. Erään kokeneen norjalaisen vienninedistäjän lausahdus jäi matkalta erityisesti mieleen. Hän totesi suomalaisille neuvoksi: ”Tulkaa pois metsästä pärkkele. Ei kukaan tule teitä sieltä hakemaan!”

Maailmanhistoriassa ei ole totisesti yhtään menestynyttä yritystä, joka olisi löydetty metsästä. Moni sen sijaan on mennyt metsään jäädessään odottamaan että heidät huomattaisiin. Yrityksen pitää löytää asiakkaansa. Suomalainen start-up -tapahtuma Slush valloitti toissa viikolla Times Squaren New Yorkissa markkinointitempauksellaan. Asenne ratkaisee. Sen tietää jokainen yrittäjä.

Moni on jopa sitä mieltä, että yrityksen pitää luoda markkinansa. Näin ajatteli muun muassa autotehtailija Henry Ford joka on todennut, että jos hän olisi kysynyt asiakkailtaan mitä nämä haluavat, vastaus olisi ollut ”nopeampia hevosia”.

Valtion tehtävä on tarjota puitteet yrityksille menestyä. Yritykset itse luovat kasvun ja työpaikat talouteen. Mitä valtion sitten pitää tehdä? Yksinkertaistaen vain kahta asiaa: auttaa yrityksiä ja raivata esteitä niiden menestykseltä. Jälkimmäinen on useasti se tehokkaampi keino.

Yrityksiä pitää auttaa menestymään ja kansainvälistymään, jotta ne saisivat otettua ensiaskeleensa uusilla markkinoilla. Tässä erilaiset kansainvälistymistuet, messuavustukset, suurlähetystöjemme hyödyntäminen, markkinointitutkimukset ja maatietous ovat keskeisiä. Team Finland -verkosto, -koordinaattorit ja -matkat ovat kaikki yritystemme käytössä.

Tärkeintä on kuitenkin raivata esteitä yritysten kasvun tieltä. Kotimarkkinoilla erilaisten byrokraattisten velvoitteiden määrä, verotuksen raskaus, työntekijöiden palkkaamisen kustannukset ja työmarkkinoiden joustamattomuus ovat edelleen suurimmat yrittämisen pullonkaulat. Myös rajat ylittävää kauppaa pitää helpottaa. Yksin EU-USA vapaakauppasopimuksen on arvioitu kasvattavan EU:n vientiä Yhdysvaltoihin 28 prosentilla.

Hallitus on tehnyt paljon, jotta Suomi saadaan uuteen nousuun sekä vienti vetämään. Yhteisöveron lasku 6 prosentilla, maltillinen palkkaratkaisu ja eläkeuudistus ovat isoja ja tärkeitä päätöksiä oikeaan suuntaan. Työ tarpeettoman byrokratian purkamiseksi on käynnissä. Hyvää työtä on jatkettava ja vietävä paljon pidemmälle. Ja niin, tullaan pois sieltä metsästä pärkkele!

 

Kirjoitus on julkaistu 7.11. ilmestyneessä Nykypäivässä