Orpo: Viljelijätuet maksuun ennakoitua aiemmin

Maaseutuvirasto pystyy maksamaan ensi vuoden viljelijätuet ennakoimaansa nopeammin, sillä virastolle on tulossa hallitukselta lisärahoitusta maksatusten hoitamiseen.

Lisärahoituksella turvataan Maaseutuviraston viljelijätukien tietojärjestelmän uudistaminen ja ELY-keskusten valvonnat. Maa- ja metsätalousministeri Petteri Orpo oli tänään neuvottelemassa Seinäjoella Maaseutuviraston sekä viljelijöiden kanssa.

– Saimme asiat sovittua hyvässä yhteishengessä ja ensi vuosi näyttää nyt paljon valoisammalta, ministeri toteaa. – Osa tuista on tähänkin asti maksettu seuraavan kalenterivuoden alkupuolella vakiintuneen käytännön mukaisesti. Jatkossa tämä osuus kasvaa väistämättä jonkin verran, kun huomattava osa tukiperusteista muuttuu ja EU-vaatimukset tukiehdoille ja niiden valvonnalle tiukkenevat.

Ministeri toteaa olevansa erityisen tyytyväinen siitä, että luonnonhaittakorvauksen maksatus saatiin aikaistettua lokakuulle.