Katainen pohjusti EU-huippukokousta Brysselissä

Kahdenvälinen tapaaminen Barroson kanssa oli poikkeuksellinen, sillä komission puheenjohtaja ei yleensä tapaa yksittäisiä jäsenmaiden ministereitä. Barroso ja Katainen kuuluvat molemmat EPP-puolueeseen. EPP-kokouksen tauolla kansainväliselle medialle puhunut Katainen painotti pankkien stressitestien merkitystä. – Yhä useammat hallitukset ovat avoimien pankkien stressitestien kannalla. Tarvitsemme lisää avoimuutta. Eurooppa on täynnä hyviä pankkeja, ja vain vähemmistö niistä on vaikeuksissa.

Kataisen ohella EPP:n huippukokoukseen osallistuivat muiden muassa Saksan liittokansleri Angela Merkel, Ruotsin pääministeri Fredrik Reinfeldt ja Unkarin tuore pääministeri Viktor Orban. Kokouksessa olivat mukana myös Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Herman van Rompuy, Euroopan komission puheenjohtaja Jose Manuel Barroso ja Euroopan parlamentin puhemies Jerzy Buzek.

Keskustaoikeistolainen EPP on suurin Euroopan tason poliittinen puolue. EPP:stä tulevat myös EU-komission, neuvoston ja parlamentin puheenjohtajat sekä 13 komissaaria. Se on myös Euroopan parlamentin suurin ryhmä. Suomesta EPP:hen kuuluu Kokoomus. Jyrki Katainen on EPP:n varapuheenjohtaja ja johtaa aina ennen EU:n valtiovarainministerien kokouksia pidettäviä EPP:n valtiovarainministerikokouksia.

Lisätietoja:

Kostas Sasmatzoglou, EPP-puolueen lehdistöpäällikkö, p. +32-2-2854147 tai +32-2-2854147

Juho Romakkaniemi, valtiovarainministeri Kataisen erityisavustaja, gsm 0400 505 269.

www.epp.eu

www.kokoomus.fi