Kokoomus.fi / Julkaisut / Politiikka / Grahn-Laaso­nen: Opin­to­tu­keen tarvi­taan täys­re­montti

Grahn-Laaso­nen: Opin­to­tu­keen tarvi­taan täys­re­montti

Tänään kaatu­neen opin­to­tuen rajauk­sen tilalle tarvi­taan parempi esitys, joka remon­toi koko opin­to­tu­ki­jär­jes­tel­män, esit­tää Kokoo­muk­sen vara­pu­heen­joh­taja, ympä­ris­tö­mi­nis­teri Sanni Grahn-Laaso­nen. Se pitää Grahn-Laaso­sen mukaan valmis­tella opis­ke­li­ja­liik­keen kanssa yhdessä.

“Viime päivien keskus­telu osoit­taa, että tarvi­taan kunnon opin­to­tu­ki­re­montti. Nykyi­nen opin­to­tu­ki­malli on liian moni­mut­kai­nen eikä se kohtele opis­ke­li­joita yhden­ver­tai­sesti. Lisäksi esimer­kiksi opin­to­tuen tulo­ra­jat aiheut­ta­vat vuosit­tain huolta ja epäoi­keu­den­mu­kai­suu­den tunnetta aina uusille opis­ke­li­ja­pol­ville”, Grahn-Laaso­nen sanoo.

Kokoo­mus on valmis uudis­ta­maan radi­kaa­listi opin­to­tu­ki­jär­jes­tel­mää.

“Tulee esimer­kiksi pohtia, miten eri elämän­ti­lan­teissa olevia opis­ke­li­joita voitai­siin parhai­ten tukea ja kannus­taa etene­mään opin­nois­saan”, Grahn-Laaso­nen sanoo.

Huomiota tulee Grahn-Laaso­sen mukaan kiin­nit­tää myös siihen, miten osaa­mista voidaan kehit­tää työuran aikana. Siihen nyt edus­kun­nassa kaatu­nut malli ei olisi tarjon­nut paran­nusta, vaan päin­vas­toin.

5.2.2024

Anna-Kaisa Ikonen: “Kai me pystymme parem­paan kuin yhteen sola­riu­miin?”

Millaista olisi yritys­ten, kuntien tai hyvin­voin­tia­luei­den työ, jos todella uskal­tai­simme kokeilla, selviäm­mekö hieman pienem­mällä normi­tuk­sella? Nyt on elämämme tilai­suus, kirjoit­taa

4.12.2023

Pirjo Mäljä Hämeen Kokoo­muk­sen toimin­nan­joh­ta­jaksi, Joonas Pulliai­nen puolu­een euro­vaa­li­koor­di­naat­to­riksi

Kokoo­muk­sen puolue­hal­li­tus on valin­nut HTM Pirjo Mäljän Hämeen Kokoo­muk­sen toimin­nan­joh­ta­jaksi 2.1.2024 alkaen. Mäljä siir­tyy tehtä­vään Euroo­pan parla­men­tin avus­ta­jan tehtä­västä. Hänellä on pitkä