Kokoomusaloite käyttöön – Jokaiselle politiikasta kiinnostuneelle mahdollisuus vaikuttaa puolueeseen

Kokoomus haluaa, että yhä useammalla suomalaisella on mahdollisuus vaikuttaa helposti suoraan puolueen toimintaan ja linjauksiin. Nykyisellään vain kokoomusyhdistykset voivat tehdä puoluekokoukselle aloitteita puolueen toimintaan tai kantoihin liittyen.

Tarjotakseen lisää matalan kynnyksen vaikuttamismahdollisuuksia puoluehallitus on päättänyt ottaa käyttöön kokoomusaloite-mallin. Kokoomusaloitteen voi tehdä kuka tahansa yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta kiinnostunut – kokoomuksen jäsenyyttä ei vaadita. Kokoomusaloitteella voi esimerkiksi pyytää puoluetta muodostamaan kantansa tietystä aiheesta tai kokeilemaan uusia toimintatapoja.

Kokoomusaloite laaditaan ja lähetetään puolueen nettisivujen kautta lomakkeella. Aloite jaetaan puolueen Facebook-sivulla. Mikäli uutinen saa kahden viikon aikana vähintään 200 jakoa, aloite etenee puoluehallituksen käsittelyyn. Vaihtoehtoisesti tukensa aloitteelle voi ilmaista lähettämällä sähköpostia osoitteeseen aloitteet@kokoomus.fi, mainitsemalla otsikossa aloitteen nimen ja sähköpostissa omat yhteystietonsa.

Puoluehallitus on sitoutunut käsittelemään aloitteet kolmen seuraavan kokouksensa aikana.

Aloitekokeilu alkaa Lappeenrannan puoluekokouksesta ja kestää vuoden 2016 loppuun saakka. Loppuvuodesta puoluehallitus arvioi, kannattaako kokeilu vakiinnuttaa sellaisenaan tai muutettuna, vai luopua siitä kokonaan.

Jätä kokoomusaloite!