Raija Lummi

Raija_web

Kuntavaalit vuonna 2008 kolkuttivat ovella ja äitini oli Tornion vanhainkodissa. Minulle tuli ajankohtaiseksi ja lähelle sydäntä vanhustenhoito ja omaishoito. Olin paljon keskusteluissa hoitohenkilökunnan kanssa, kirjoittelin lehtiin – jota olin kyllä tehnyt ennenkin – ja minua kysyttiin ehdokkaaksi vaaleihin. Vastasin myöntävästi ja pääsin ensiyrittämällä Tornion valtuustoon. Sain sosiaali- ja terveyslautakunnan paikan.

Valtuustossa käsitellään ihmisten arkeen liittyviä tavallisia asioita ja valtuustossa pääsee oikeasti vaikuttamaan. Lisäksi valtuustotyö antaa näköalapaikan kunnalliseen kokonaisuuteen. Itse en ollut aiemmin ajatellut esimerkiksi kuinka tärkeää kaavoitusratkaisut ovat kunnan kaikille osapuolille, tavallisille ihmisille, perheille, yrityksille ja kunnan elinvoimaisuudelle.

Varsinkin naisia tarvitaan kunnalliseen päätöksentekoon. Valtuustossa käsitellään meille naisille, meidän lapsillemme ja perheillemme liittyviä tärkeitä asioita suojateiden rakentamispäätöksistä kouluverkkoihin ja terveyspalveluihin. Valtuuston pitää mielestäni olla kuntalaisten peili: naisia, miehiä, eri-ikäisiä ja eri profiililla varustettuja tavallisia ihmisiä, joille on yhteistä yhteisten asioiden hoitaminen. Olen Kokoomuksen Naistenliiton liittohallituksessa ja Lapin Kokoomusnaisten puheenjohtaja. Olen ponnistanut valtakunnallisiin näköalapaikkoihin kunnallisista asioista käsin.

Raija Lummi, Tornio