Bia Kaski

Bia_web

Suomen poliittinen järjestelmä toimii puoluepolitiikalla ja paras keino uudistaa poliittista järjestelmä on lähteä siihen mukaan. Itselläni on menossa neljäs valtuustokausi ja olen kiitollinen siitä, että minut aikanaan pyydettiin lähtemään kunnallisvaaleihin. Olen tyytyväinen myös siitä, että olen saanut kulkea oman poliittisen matkani järjestötoiminnan kautta kaupunginhallituksen pöytään. Tutustumalla puolueen toimintaan kokonaisuudessaan, saa selkeämmän kuvan siitä miten järjestelmä toimii. Kunnallisjärjestön puheenjohtajana ymmärsin yhdistysten ja koko järjestötoiminnan tärkeyden ja roolin valtuutettujen taustatukena. Ehdokkuudet eduskuntavaaleissa ja toimiminen vaalipäällikkönä ovat vain tukeneet edelle mainittua.

Vuosien aikana olen ollut monissa erilaisissa luottamustehtävissä esim. lautakuntien puheenjohtajana, kaupunginhallituksen jäsenenä ja tällä hetkellä myös Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtajana. Poliittinen luottamustoiminta on auttanut rakentamaan vahvan yhteistyöverkoston joka on ollut positiivinen lisä myös työelämässä. Osallistuminen politiikkaan on samalla tuonut mukanaan myös muita tehtäviä ja toimin aktiivisesti muun muassa seurakunnan luottamuselimissä ja Satakunnan Osuuskaupan hallintoneuvostossa. Olen saanut tutustua erilaisiin ihmisiin ja nauttia mielenkiintoisista keskusteluista eri foorumeilla.

Tärkeintä politiikassa on vaikuttaminen ja päätöksenteko. Aika on opettanut yhteistyön voiman ja sen, että me ihmiset viemme niitä asioita eteenpäin, ei puolue. Oman työskentelyn ohjenuoraksi kannattaa ottaa määrätietoisuuden, rohkeuden ja rehellisyyden ja näin lunastaa oma paikkansa varteenotettavana toimijana kuntalaisten ja muiden päättäjien keskuudessa. Päätöksenteko tulevaisuudessa tulee olemaan entistä haastavampaa ja osaamiseen perustuvaa. Talouden reunaehdot kapenevat entisestään ja tuleva sote-uudistus aiheuttaa monia muutoksia. Nämä kaikki yhdessä tekevät politiikasta haastavaa ja samalla palkitsevaa – kaikille mukanaoleville.

Bia Kaski, Pori