Tulevaisuus

Kiertue päättyi 2.6. Helsingissä pidettävään tilaisuuteen, jossa pohdittiin tulevaisuutta.

Paula Risikko – huominen pitää tehdä eilen

Uhkakuvien keskelläkin on tärkeää säilyttää usko tulevaisuuteen. Jokainen on joutunut kokemaan vaikeita vaiheita omassa elämässään, ja niin on koko Suomikin. Aina niistä on selvitty ja varmasti selvitään jatkossakin. Kääritään hihat ja tartutaan toimeen: kaunistelematta ja kauhistelematta.

Luotettavuus ja rehellisyys, vastuunkanto ja välittäminen sekä yhteistyöhakuisuus ja positiivisuus ovat kokoomuslaisia, minulle tärkeitä arvoja. Niiden turvin mennään myllerrysten läpi. Itsekkyyttä ja kovuutta ei saa päästää vallalle, sillä kukaan ei ole yksin mitään.

Arvoista on pidettävä kiinni. Ne ohjaavat, kun pärjätäksemme meidän on tehtävä reippaita rakenteellisia uudistuksia. Haluan saada vanhat ja jähmeät rakenteet liikkeelle, jotta tilaa syntyy uudelle, ihmisläheisemmälle Suomelle.

Jan Vapaavuori ? tarvitsemme onnistumisia

Kokoomuksella menee tässä hetkessä hyvin, mutta Suomella huonommin. Tulevaisuuden tavoitteena tulee olla se, että molemmilla menee entistä paremmin. Maailman muuttuessa yhä nopeammin menestyksemme riippuu kyvystämme uudistua. Tarvitsemme ketteryyttä ja notkeutta. Tarvitsemme myös kykyä kokeilla, epäonnistua ja lopulta onnistua.

Suomen vahvuutena on aina ollut maanläheinen ongelmanratkaisukyky. Se nousee uuteen arvoonsa tulevaisuudessa. Valtiovallan tehtävä on pitää oma kotipesä eli valtiontalous kunnossa, luoda edellytyksiä sekä kannustaa, innostaa ja avittaa. Varsinainen muutos syntyy ihmisten ja yritysten valinnoista.

Kokoomuksen puoluekokouksen ja minihallitusohjelmaneuvottelujen jälkeen on heti käärittävä hihat. Ennen ensi kevään vaaleja on vielä iso määrä isoja asioita ratkaistavana. Tarvitsemme halua ja kykyä ratkaista asioita, koska vain teoista syntyy aitoa luottamusta. Luottamuksesta puolestaan kumpuaa toivo hyvästä tulevaisuudesta.

Alexander Stubb ? meidän pitää luoda uutta

Itsenäinen Suomi täyttää 100 vuotta vuonna 2017. Seuraavana vuonna Kansallinen Kokoomus juhlii omaa 100-vuotisjuhlaansa. Haluan, että kokoomus on silloin Suomen suurin puolue ja Suomessa tehdään kokoomuslaista politiikkaa.

Ajat ja tavat muuttuvat nopeammin kuin koskaan aiemmin. Uusi aika vaatii uusia ratkaisuja ja uusia tapoja tehdä asioita – kokoomuksen kestävää arvopohjaa kunnioittaen. Politiikan pitää mahdollistaa, ei olla ihmisten ja yritysten tiellä.

Vain kansainvälinen ja avoin Suomi menestyy. Vahvuutemme – osaaminen, luonto, yhteiskunnan toimivuus – pitää hyödyntää. Uutta ei voi luoda, jos kaikesta vanhasta pitää kynsin hampain kiinni. Minun unelmani on, että Suomi on tulevaisuudessakin yksi maailman parhaista maista syntyä, elää ja kuolla.