Eurooppa

Kouvolassa 19.5. keskusteltiin Euroopasta.

Jan Vapaavuori

Eurooppa ja EU ovat olennainen osa Suomen tulevaisuutta. Euroopan unioni on arvoyhteisö, jonka täysivaltainen jäsen meidän pitää olla jatkossakin. EU:ssa tai eurossa ei kuitenkaan tule olla vain tavan vuoksi. Tehtävämme on ajaa siellä omaa etuamme, kuten muutkin tekevät ja pyrkiä hyödyntämään jäsenyyttämme maksimaalisesti. Pienenä maana tämä pitää osata tehdä taiten, kaikesta ei pidä metelöidä eikä turhia teattereita pidä järjestää, vaan vaikutuspääomaa pitää jättää tilanteisiin, joissa meillä on aito kansallinen etu kyseessä.

Eurooppa on kaikkea muuta kuin valmis. Tarvitsemme järkevämpää Eurooppaa – sisämarkkinoiden loppuunsaattamista, hallitumpaa ja koordinoidumpaa sääntelyä sekä yhteisten sitoumusten parempaa noudattamista. Meidän pitäisi vihdoin, kohta 20-vuotisen jäsenyytemme jälkeen, normalisoida suhteemme unioniin. EU:ssa on moni asia pielessä ja isojakin virheitä on matkan varrella tehty. Tämä on uskallettava ja tohdittava sanoa ääneen ilman, että leimautuu EU-kriitikoksi, koska vain sitä kautta voimme aidosti lisätä luottamusta unionia kohtaan.

Alexander Stubb

Suomen hyvinvointi perustuu kansainvälisyyteen. Paikkamme on Euroopassa. EU-jäsenyys on tuonut Suomelle rauhaa, vakautta, vaurautta ja turvallisuutta. EU:n pitää puolustaa arvojaan kotona ja maailmalla, Ukrainassakin. Yhtenäinen unioni on Suomelle tärkeä.

Suomi on kokoaan suurempi vaikuttaja talouskriisistä toipuvassa EU:ssa. Talouskasvu ja työpaikat ovat Suomen EU-politiikan ydin. Sisämarkkinat ja kauppasopimukset tuovat yrityksillemme mahdollisuuksia kasvaa ja työllistää. Digitaalisten tuotteiden, puhtaan teknologian ja energian sisämarkkinat on avattava. EU-varoja pitää ohjata tutkimukseen ja kehitykseen.

EU on enemmän kuin kansainvälinen järjestö, mutta vähemmän kuin valtio. Yhdessä tehdään se, mikä kannattaa – ei enempää, ei vähempää.

Paula Risikko

Jäsenyys Euroopan unionissa on tuonut suomalaisten arkeen uusia mahdollisuuksia. Toisesta jäsenmaasta voi löytyä työ- tai opiskelupaikka, tai mahdollisuus harvinaisen sairauden hoitoon. Vapaa liikkuminen parantaa Euroopan kilpailukykyä mikä on meille suomalaisille tärkeää.

EU-kansalaisten on pärjättävä muuallakin kuin kotimaassaan. Sosiaaliturvan pelisäännöt luovat edellytyksiä liikkumisen lisääntymiselle, ja niiden rakentamisessa on viime vuosina edistytty.

Talouskriisiä ei ole vielä kokonaan nujerrettu, mutta katseet Euroopassa pitäisi pikkuhiljaa suunnata eteenpäin. Soisin, että huoli Euroopan kilpailukyvystä yhdistäisi nyt komissiota ja jäsenmaiden päättäjiä, niin että Eurooppaan saadaan todellinen kasvu- ja työllisyysohjelma.