Blogi: Uteliaan ja muutoshaluisen sivistyspuolueen paluu

Edistyksen tekijöitä ovat uteliaisuus, rohkeus ja sivistys. Ne pätevät niin isossa kuin pienessä mittakaavassa, aina ihmiskunnasta yksilöön. Vain niitä ruokkimalla annamme uutta merkitystä ja suuntaa elämälle, täytämme avaruuden tyhjiötä aineella ja hengellä.

Politiikan tulisi tähdätä edistyksen tekijöiden vaalimiseen ja vahvistamiseen. Mikäli ne eivät ole kunnossa, ovat yhteiskunnan toimintaedellytykset vaarassa rapautua.

Kokoomus on edistyspuolue, joka perustaa ajattelunsa monimuotoiselle, yksilön vapauteen ja vastuuseen nojaavalle sivistyskäsitykselle. Lappeenrannan puoluekokoukselle esitettävä uusi sivistyspoliittinen ohjelmamme kantaa nimeä Tulevaisuus on uteliaiden, maailma muutoshaluisten. Se kannustaa myös meitä kokoomuslaisia toimimaan tämän eetoksen mukaisesti, vahvasti eteenpäin katsoen.

Puolueen edistys vaatii ennakkoluulotonta kokeilemisen ja osallistumisen kulttuuria. Se ei pysty toimimaan yhteiskunnan kehityksen veturina, mikäli sen oma vauhtipyörä ruostuu. Siksi kokoomuksen on pidettävä huoli omasta liikevoimastaan. On myönnettävä, että ajoittain olemme tämän työn laiminlyöneet. Korjausliikkeen paikka on nyt.

Kokoomuksen tärkein pääoma on jäsenistö, joka haluaa vaikuttaa ja jättää jäljen osaamisestaan. Uusitut politiikkaverkostot, kuten sivistyspolitiikan verkosto, sekä niiden alla toimivat vaikuttajaryhmät, esimerkiksi perusasteen vaikuttajaryhmä, ovat vastaisuudessa keskeisessä asemassa kenttämme asiantuntemuksen valjastamisessa poliittiseen valmisteluun ja aatteelliseen keskusteluun.

Tietoteknologia on purkanut esteet ajan ja paikan rajat ylittävältä osallistumiselta. Joukkoistaminen on arkipäivää. Keinot aitoon muutoksen ovat olemassa. Tarvitaan uteliaisuutta kokeilla ja rohkeutta lähteä mukaan.

Kutsumme sinutkin mukaan edistyksen tekijäksi! Hae mukaan verkostomme vaikuttajaryhmiin 6.6. mennessä täällä.

Helena Lehkonen, Joonas Mikkilä, Anne-Mari Virolainen
Kirjoittajat ovat kokoomuksen uudistetun sivistyspolitiikan verkoston puheenjohtajia.