Kunta- ja kaupunkipolitiikan verkosto

Suomessa kunnat ja kaupungit vastaavat peruspalveluiden järjestämisestä ja myös kaavoituksen, asumisen, liikenteen, ympäristön ja infrastruktuurin tehtävistä. Siksi ei ole yhdentekevää, miten ne toimivat tärkeän tehtävänsä suorittamisessa. Kokoomus haluaa kehittää kuntia ja kaupunkeja.

Kun kunta- ja kaupunkirakennetta kehitetään, on löydettävä malli, joka on asukkaan kannalta paras. Malli, joka turvaa ja takaa kuntalaisille aidot vaikuttamismahdollisuudet. Hallinto on ainoastaan väline kohti hyviä palveluita. Me kokoomuslaiset rakastamme terveyskeskuksia ja niiden palveluita enemmän kuin kunnantaloja. Kokoomus sitoutuu hallintohimmeleiden rakentelun sijaan kaikkein tärkeimpään: turvaamaan suomalaisten palvelut vaikeasta taloustilanteesta huolimatta.

Meille kuntakentässä ainutta pysyvyyttä edustaa muutos. Kuntakentän ja palvelurakenteiden muutos on väistämätöntä, ja haluamme nykyisen hyvinvoinnin säilyvän tulevillekin sukupolville. Palveluiden laatu ja saavutettavuus pitää olla samantasoisia kaikkialla maassa – kaupungeissa ja maaseudulla.

Kokoomuksen kunta- ja kaupunkipolitiikan verkosto kerää yhteen kokoomuslaisia kuntapäättäjiä ja vaikuttajia sekä aiheesta kiinnostuneita. Verkoston puheenjohtajina toimivat kansanedustaja Outi Mäkelä ja Tuomas Viljamaa. Vaikuttajaryhmissä käsitellään ja kehitetään tulevaisuuden kuntaa ja maakuntaa, kuntataloutta ja -hallintoa sekä maankäyttö-, asumis- ja liikennepolitiikkaa.