Brändikirja

Brändikirja on olemassa ollakseen mahdollistava, salliva ja kannustava. Se korvaa aiemman graafisen ohjeistuksen.

Brändikirja auttaa viestinnän tekemisessä käytännön esimerkkien kautta: esimerkiksi somekeskusteluissa ja tavassa käyttää värejä. Visuaalisen ilmaisun merkitystä ei voi väheksyä. Hyvä tapa ilmaista asioita on tehdä se valokuvien, videoiden tai grafiikan kautta. Joskus yksi kuva on tuhat sanaa. Kuvituksessa myös väreillä on merkitystä. Valokuvapohjainen grafiikka on tällä hetkellä in.

100 + 100 vuotta Kokoomusta

Vuonna 1918 perustettu Kansallinen Kokoomuspuolue otti tehtäväkseen tuoda yhteen eri kansanosat rakentamaan yhteistä Suomea.

Alusta asti kokoomuksen politiikan johtavina periaatteina ovat olleet muun muassa sovinnollisen kansalaishengen edistäminen, vähäväkisten kansanosien tukeminen, koulusivistyksen tarjoaminen kaikille, sukupuolten tasa-arvo, työn kunnioitus sekä oikeusvaltio ja kaikkien luottamusta nauttiva puolueeton järjestysvalta.

Kokoomus rakentaa Suomea vapaaseen, länsimaiseen yhteiskuntajärjestykseen perustuvana avoimena yhteiskuntana, jossa yksilönvapaus ja ihmisoikeudet ovat kunniassa. Kokoomus ja sen aate ovat osa demokraattisten maiden keskustaoikeistolaisten puolueiden muodostamaa yhteisöä ja moninaista arvoperintöä. Se jakaa samat yhteiset vapauden ja demokratian arvot ja haluaa niiden pohjalta tehdä työtä ihmisten, yhteiskuntien ja luonnon hyväksi.

Seuraavat 100 vuotta

Uskomme ihmiseen yksilönä, joka haluaa tehdä hyvää ja toimia yhdessä toisten ihmisten kanssa parantaakseen elinolosuhteitaan ja rakentaakseen maailmasta paremman kaikille.

Lähtökohtamme on vastuuta kantava, sivistynyt ja toisten oikeuksia kunnioittava ihminen. Vapaassa yhteiskunnassa jokainen saa olla oma itsensä ja tehdä omista lähtökohdistaan itseään koskevat valinnat. Kukin on itse paras määrittelemään omalta kohdaltaan, millainen on hyvä ja mielekäs elämä. Reilu yhteiskunta palkitsee ja kannustaa toimimaan oikein ja vastuullisesti. Ahkeruudella ja itseään kehittämällä on voitava menestyä. Samalla on pidettävä huoli siitä, että ihmisarvoisen elämän lähtökohdat turvataan jokaiselle.

Kokoomus juhlii vuonna 2018 100-vuotista taivaltaan. Siinä missä ensimmäisten sadan vuoden juhliminen on merkityksellistä, niin on seuraavankin sadan vuoden. Suhtautumisemme tulevaisuuteen on myönteinen, utelias ja ennakkoluuloton. Haluamme tarttua ihmisen sivistyksellisen, henkisen ja teknologisen kehityksen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Tulevaisuus luodaan asennoitumalla siihen jo nykyhetkessä.

Brändi- ja yhteiskuntalupauksemme

Kokoomus on rohkea, yhteiskuntaa vastuullisesti uudistava voima. Olemme avoimesti eurooppalaisia ja kansainvälisiä! Kokoomuksen kautta sinulla on aito mahdollisuus päästä vaikuttamaan oma ympäristöäsi ja kanssaihmisiä koskeviin asioihin.

Teemme asioita ilolla ja yhdessä, myös muita kuunnellen. Kokoomus on olemassa turvatakseen isänmaan, länsimaisiin arvoihin ja vastuulliseen markkinatalouteen pohjautuvan hyvinvointiyhteiskunnan kehittymisen ja tulevaisuuden.

VIESTINTÄ

Jokainen kokoomuslainen on viestijä

Kerro näkemyksesi ja kuuntele, mitä muilla on sanottavaa. Meillä on ihan ok olla eri mieltä kaverin kanssa. Kun erilaiset näkemykset kohtaavat, avoimesta vuoropuhelusta syntyy rakentavia ja kestäviä avauksia.

Kun huomaat itseäsi kiinnostavan aiheen, tee siitä päivitys sosiaaliseen mediaan tai kysy vaikkapa tuttujen ihmisten mielipiteitä siihen. Sinä kokoomuslaisena olet parempi viestijä kuin puolue tai piiriorganisaatio, joten ota roolia kokoomuksen viestin viejänä – tee mielipidekirjoituksia omalla nimelläsi ja osallistu paikallisiin tapahtumiin vahvasti oma persoona edellä.

”Nykyajalle ominaista on tarinankerronta ja henkilökohtaisuus”

Nykyajalle ominaista on tarinankerronta ja henkilökohtaisuus. Kokeile kertoa haluamasi viesti omakohtaisesti kokemuksien kautta, liittämällä se vaikkapa arkeen.

Älä häpeä olla innostunut – uusia, ennakkoluulottomia näkemyksiä ja avauksia tarvitaan. Me kunnioitamme kanssaihmisiä ja näytämme sen. Kuuntelemme ja kiitämme, myönnämme jos erehdymme.

Me vastaamme, kun kysytään

Kokoomuksen tavoitteena on olla johtava vuorovaikutuspuolue. Toimintaamme kuuluu suora vuorovaikutus ihmisten kanssa niin kasvotusten kuin eri viestintäkanavissa.

Kokoomus viestii kaikissa kanavissa eri tavalla, kullekin kanavalle ominaiseen tyyliin. Tällöin jokaisen kanavan sisällön merkitys korostuu. Instagram on hyvä paikka näyttää valokuvin millaisia kokoomuslaiset ovat, Twitterissä voit taas käydä nopeatempoista, politiikkaa, kulttuuria, ilmiöitä ja uutisia koskevaa keskustelua. Yksi aktiivinen somekanava on parempi kuin monta hiljaista.

Me kokoomuslaiset vastaamme suoriin viesteihin sekä yhdistysten että puolueen viestikanavissa esitettyihin kysymyksiin ja käymme mahdollisuuksien mukaan keskustelua. Haluamme käydä avointa, kaikkien saavutettavissa olevaa vuoropuhelua. Keskustelut kannattaa käydä aina julkisesti viestilaatikoiden sijaan, sillä tällöin vastauksesi ovat myös muiden nähtävissä.

Moderoimme kaikki epäasialliset viestit, jotka sisältävät kiroilua, solvaamista tai henkilökohtaisten ominaisuuksien pilkkaamista. Mikäli huomaat muiden keskustelujen sävyn muuttuvan kiivaammiksi, on aina hyvä muistuttaa maltista ja olla itse maltillinen. Sivuilta tai esimerkiksi Twitteristä käyttäjien pois sulkeminen on vasta viimeinen keino. Hyvä keskustelija ei sulje asiallisia keskustelijoita pois, vaikka sävy olisikin kriittinen.

”Hyvä keskustelija ei sulje asiallisia keskustelijoita pois”

Emme poista asiallisia kommentteja, vaikka ne sisältäisivätkin kritiikkiä. Kaikkiin asiallisiin kommentteihin ja kysymyksiin me vastaamme, tietysti aina mahdollisuuksien mukaan. Kritiikkiin kannattaa vastata – asiallisilla vastauksilla on mahdollista voittaa ihmisiä jopa puolelleen.

Laita persoonaa peliin

Varsinkin kampanjoidessa omanlaisimmat ideat yleensä erottuvat edukseen. Näytä itseltäsi, tee persoonallinen kampanja, kerro näkemyksiäsi ja käytä mieleisiäsi värejä, kuvia ja sisältöjä.

Kukaan ei voi tietää kaikesta kaikkea, eikä kuulukaan tietää. Tutustu itsellesi tärkeisiin ja läheisiin asioihin ja kerro avoimesti jos et osaa vastata johonkin kysymykseen. Netti on hyvä paikka keskustella, mutta toisten tapaamista kasvotusten ei pysty korvaamaan. Mene sinne missä ihmiset ovat, järjestä vaikkapa olohuoneparlamentteja tai osallistu porukalla kotiseutusi kehittämiseen.

Käytännön apua tekemiseen

Kokoomuksella on paljon erilaisia valmiita välineitä vaalikampanjoihin ja viestintään joita tarjoamme käyttöösi, olit sitten jäsen, ehdokas, yhdistystoimija, toimittaja, graafikko tai viestintätoimisto. Muista kuitenkin, että oma näkemyksesi ja tapasi tehdä on hyvä sellaisenaan – muokkaa tarjoamamme sisältö itsellesi sopivaksi.

Aineistopankissa (Gredi) on videoita, kuvia, kirjallista materiaalia ja esimerkiksi muokattavia esitepohjia kampanjointiin. Aineistopankissa voit tehdä itsellesi rintanappipohjia, esitteitä tai vaikkapa tekstikuvia jaettavaksi sosiaaliseen mediaan.

”Muokkaa tarjoamamme sisältö itsellesi sopivaksi

Opasvideot Youtubessa ja Vimeossa kokoomuksen kanavalla tarjoavat tukea niin kampanjointiin kuin yhdistyksen ydintoimintaan.

Kampanjavälineet kuten kokoomuspyörä, kantoreput, beachflägit ja roll-upit viestivät läsnäoloa ja ovat samalla puolueen ja aatteen mainoksia. Muista huomioida kanssakulkijoita kampanjoidessa, noudata liikennesääntöjä ja ole avulias!

Kaikkea kampanjointiin: www.kokoomuspuoti.fi

Meillä ei jää yksin pulmien kanssa – kysy, jos jokin mietityttää. Mikäli tarvitset apua viestimisessä tai käytännön tekemisessä voit olla yhteydessä piiritoimistoon, omaan yhdistykseen tai tuttuihin kokoomuslaisiin.

Kokeile Grediä klikkaamalla kuvaa:

AJATUKSIA VISUAALISUUTEEN

Logo ja -nimi

Puolueen markkinointinimi on kokoomus. Kirjoitetussa tekstissä oikea kirjoitusasu on kokoomus, kuvallisessa ilmaisussa on hyvä käyttää nimilogoa (“KOKOOMUS”). Isolla alkukirjaimella kokoomus kirjoitetaan ainoastaan käytettäessä puolueen virallista nimeä: Kansallinen Kokoomus. Logon yhteydessä voidaan käyttää ruiskukka-logoa. Ruiskukka-logoa voi käyttää myös yksin ilman nimilogoa – tällöin asiayhteys on hyvä olla sellainen, että ruiskukka osataan yhdistää kokoomukseen. Tässä vielä vinkkejä puolueen nimen oikeinkirjoitukseen: Kotimaisten kielten keskus, puolueiden nimet

Ruiskukka-logo

Ruiskukka-liikemerkin muotoa ei saa muuttaa, mutta sen käyttäminen eri väreissä on mahdollista. Voit käyttää ruiskukkaa muissakin väreissä, kunhan visuaalisuus säilyy hyvänä ja kokonaisuus näyttää hyvältä. Käytäthän ruiskukkaa selkeällä taustalla, sen on aina hyvä erottua selkeästi tausta.  Siinä missä väritys luo tunnettuutta, muoto on yhtäläinen elementti.

Tässä muutamia esimerkkejä ruiskukan värityksestä:

Leijona-tunnus

Leijona-tunnus on kokoomuksen virallinen tunnus ja sitä käytetään ainoastaan virallisissa yhteyksissä. Leijona-tunnusta käyttävät ainoastaan puolueen johto, puoluetoimisto, puoluekokous ja eduskuntaryhmä.

Näin me näytämme väriä

Mainoksia suunnitellessa kannattaa huomioi kolme asiaa: mainoksen kohderyhmä, sisältö ja syy sen olemassaoloon. Elä ajassa, ole rohkea ja utelias!

Kokoomuksesta voi viestiä monin tavoin myös värityksellä. Kokoomus on tulevaisuuspuolue, ennakkoluulottomasti yhteiskuntaa uudistava voima – sitä kannattaa näyttää myös kuvallisessa ilmaisussa ja värityksessä.

Kokoomus on iso puolue ja meitä on moneen lähtöön, siksi onkin tärkeää, että tarjoamme jokaiselle mahdollisuuden tehdä mieluisaa viestintää. Kokoomus on enemmän kuin sinisen viisikymmentä eri sävyä – värityksellä on hyvä korostaa niitä itselle, yhdistykselle tai kaveriporukalle tärkeitä asioita.

Kokoomus-nimilogon fonttia ei tarvitse käyttää kaikessa viestinnässä, sillä tunnistettavan ilmeen muodostuminen on kaiken visuaalisuuden summa. Joskus pelkkä ruiskukka-liikemerkki riittää tunnistettavuuden saavuttamiseksi, joskus siihen vaaditaan kirjallista ilmaisua, toisinaan tietynlaisia kuvia tai grafiikkaa.

Toiselle kokoomus on itsenäisyyspäivänä tai puoluekokouksesssa sinivalkoinen tai vaaleansininen, joillekin se on kesällä keltainen, punainen tai pinkki. Kerro väreillä, mitä Kokoomus merkitsee juuri sinulle. Tässä on hyviä esimerkkejä erilaisista väriyhdistelmistä, joita voi käyttää yleisesti vaalikampanjassa, yhdistystoiminnassa tai mainonnassa:

Hyviä fontteja käytettäväksi yhdessä ja erikseen ovat esimerkiksi seuraavat (lataa fontit klikkaamalla nimeä listassa):

Valokuvat, kuvitus, grafiikka

Visuaalisen ilmaisun merkitystä ei voi väheksyä. Hyvä tapa ilmaista asioita on tehdä se valokuvien, videoiden tai grafiikan kautta. Joskus yksi kuva on tuhat sanaa. Kuvituksessa myös väreillä on merkitystä. Valokuvapohjainen grafiikka on tällä hetkellä in – tässä muutamia esimerkkejä:

Luo kontrastia

Kontrastia voi luoda sisältöihin, mutta myös visuaalisuuteen – kokeile käyttää asioiden välillä koon kontrastia, värien tai muotojen välistä kontrastia tai esimerkiksi kontrastia sisällössä.

MUUTA

Eduskuntaryhmä

Kokoomuksen kansanedustajat muodostavat eduskuntaryhmän. Eduskuntaryhmällä on puheenjohtaja ja kaksi varapuheenjohtajaa. Eduskuntaryhmällä on oma viestinnässä käytettävä ilme ja logo.

EPP-puolue, EPP-parlamenttiryhmä ja kokoomusmepit

Kokoomus kuuluu EPP-puolueeseen ja on mukana EPP-parlamenttiryhmässä Euroopan parlamentissa, kokoomuksen europarlamentaarikkoja (MEP) ovat Sirpa Pietikäinen, Henna Virkkunen ja Petri Sarvamaa. Sekä puolue että ryhmä käyttävät kukin omia tunnuksiaan, typografiaa ja väritystä.

EPP-puolueen nettisivu (alareunassa ”Media Kit”)

EPP-ryhmän nettisivu

Verkostot & vaikuttajaryhmät

Kokoomuksessa toimivilla verkostoilla on jokaisella oma visuaalinen ilme värityksen ja viestinnässä käytetyn kuvituksen kautta. Verkostojen viestintä on hyvä rakentaa aiheen ympärille – huomioi ilmiöt, trendit ja poliittinen sisältö viestintää suunniteltaessa ja tehdessä.

Jäsenliitot

Puolueen jäsenliitoilla on jokaisella oma visuaalinen ilme ja siihen liittyvät elementit. Jäsenliittoja ovat Kokoomusnuoret, Kokoomusnaiset ja Kokoomusopiskelijat.