Dokumenttiarkisto

Mitkä olivat Kokoomuksen tavoitteet eduskuntavaaleissa 2011? Entäpä vuonna 1922? Mikä on Kokoomuksen kunnallispoliittinen kanta? Mitkä ovat Kokoomuksen isot tavoitteet? Mitä Kokoomuksen eduskuntaryhmä on linjannut raporteissaan?

Dokumenttiarkistoon on koottu kokoomusyhteisön poliittisia ohjelmia, raportteja ja julkaisuja. Yhteistyössä Porvarillisen työn arkiston kanssa kirjastoon saatetaan uusia ja vanhoja dokumentteja kaikkien ulottuville digitaalisessa muodossa.

Siirry dokumenttiarkistoon

Tarvitsetko lisää materiaaleja?

Porvarillisen Työn Arkisto (PTA) kokoaa ja tallentaa pääasiassa Kansallinen Kokoomus rp:n, sen eduskuntaryhmän sekä jäsen- ja erillisliittojen arkistoaineistoa ja toimii puolueen keskusarkistona. Myös ns. puoluetta lähellä olevien säätiöiden arkistot säilytetään PTA:ssa. Arkisto toimii Kansallisarkiston valvonnassa ja yhteistyössä muiden yksityisten keskusarkistojen kanssa.

PTA:ssa säilytetään myös henkilöarkistoja sekä laajaa valokuva-arkistoa. Suurimman valokuvakokoelman muodostavat Nykypäivä-lehden valokuvat. Myös Helsingin, Espoon ja Vantaan Yrittäjien sekä Pääkaupunkiseudun Yrittäjien arkistoja säilytetään PTA:ssa.

Ajallisesti arkistomateriaalia on vuodesta 1906 nykypäivään. Analogisen arkistoaineiston ohella tutkijoiden käytössä on myös digitaalista arkistomateriaalia.

Arkistosta löytyy myös:

• Valokuva-arkisto
    – Henkilövalokuvia
    – Puolueen, piirien ja paikallisyhdistysten tilaisuuksiin liittyviä valokuvia
    – Vaaleihin liittyviä valokuvia
    – Asiasana-valokuvia
  • Kaitafilmejä ja videoita (n. 500 kpl)
  • Ääninauhoitteita (yli 1500 kpl)
    – Haastatteluja
    – Puoluekokous, -valtuusto, -hallitus ym. tilaisuustallenteita
  • Piirijärjestöjen aineistoja
  • Paikallisyhdistysten aineistoja
  • Eläkeläisjärjestö Kansallinen Senioriliitto ry:n ja Kulttuuriliiton aineistoja
  • Kansallisen Kokoomuspuolueen Säätiön pöytäkirjat 1924 alkaen
  • Yli 1500 vaali- ym. julistetta
  • Laajat lehtileikekokoelmat
  • Kokoomusjärjestöjen aikakausjulkaisuja
  • (Nykypäivä, Suomen Nainen, Nuori Oikeisto ym.)

Arkistoaineksen vastaanottaminen

Arkiston vastaanottaa sekä yhdistysten että yksityishenkilöiden arkistoja. Niistä tehdään luovutussopimukset luovuttajan toivomusten mukaisesti.

Miten arkistoaineistoja pääsee tutkimaan?

PTA:ssa alkuperäisiä asiakirjoja tutkitaan pääasiassa paikan päällä tutkijasalissa (ks. PTA:n yhteystiedot). Voit myös tiedustella mahdollisuutta tilata aineistoja (vain mikrofilmiaineistoja) lainaan esim. kirjastoon tai johonkin arkistolaitoksen yksikköön. Kotilainaan arkistomateriaalia ei anneta.

Tarkempia tietoja kaukolainauksen ehdoista ja hinnoista sekä kaukolainatilauksen tekemisestä voit tiedustella arkiston henkilökunnalta.

PTA myös digitoi jatkuvasti asiakirjoja asiakkaiden käyttöön. Osa digitaalisesta aineistosta on myös siirretty arkiston kotisivun http://arkisto.kokoomus.net virtuaalitutkijasali-palveluun. Virtuaalitutkijasali on arkiston asiakkaille tarkoitettu online-palvelu, joka mahdollistaa käyttöluvan hakeneille asiakkaille mahdollisuuden tutkia digitoituja arkistoaineistoja internetin kautta. Lisätietoja virtuaalitutkijasalista.