Meppiryhmä

Kokoomus on vahva vaikuttaja myös Euroopan parlamentissa. EU on ollut mielestämme loistava hanke, ja haluamme pitää Suomen mukana läntisten demokratioiden integraatiossa. Globalisaatiossa eurooppalaisten valtioiden on joko menestyttävä yhdessä tai näivetyttävä yksin. Kansakuntana voimme menestyä vain kuulumalla suurempaan yhteisöön, Eurooppaan.

Olimme Suomen suurin puolue vuoden 2014 eurovaaleissa kolmella valitulla mepillä. Saimme vaaleissa 22,6 % kannatuksen. Kokoomuksen ehdokkaista valituiksi tulivat Sirpa Pietikäinen, Petri Sarvamaa ja Henna Virkkunen. EU-parlamentin vaalit järjestetään joka viides vuosi.

EPP – eurooppalainen kattopuolue

Euroopan parlamentissa Kokoomus kuuluu yleiseurooppalaiseen kattopuolueeseen European People´s Party (EPP). Keskustaoikeistolainen Euroopan kansanpuolue EPP on ensimmäinen Euroopan tasolle perustettu ylikansallinen poliittinen puolue. EPP on parlamentin ylivoimaisesti suurin ja vaikutusvaltaisin poliittinen ryhmä. Siihen kuuluu 267 euroedustajaa kaikista parlamentin 736 mepistä.

Kokoomus on ollut kokoaan suurempi vaikuttaja myös eurooppalaisen EPP –puolueen sisällä. Kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen toimi vuodesta 2006 vuoteen 2012 EPP:n varapuheenjohtajana. Lisäksi Kokoomuksen entinen puheenjohtaja, presidentti Sauli Niinistö, on nimitetty EPP:n kunniapuheenjohtajaksi.

Kokoomusmeppien yhteiset nettisivut: www.kokoomusmepit.eu

Kokoomuksen meppiryhmä

Sirpa Pietikäinen

europarlamentaarikko