Tätä on Kokoomus

teot-ovat-kauneinta-puhetta

Kokoomus on vahva arvopuolue, joka haluaa kehittää Suomea vastuullisesti. Uskomme yksilöön, vastuuseen ja vapauteen. Haluamme rakentaa paremminvointivaltiota, jossa jokaisella on mahdollisuus menestyä elämässään ja jossa heikoimmista pidetään huolta.

Kokoomus on kansan­liike

Kokoomus on paljon muutakin kuin kansanedustajamme, ministerimme ja meppimme – me olemme kansanliike. Meitä on Suomessa yli 41 000 Hangosta Utsjoelle. Teemme arjen pieniä tekoja kukin omalla tavallamme. Kokoomus on aatteellinen harrastus, jonka parissa opitaan aina jotain uutta! Toisille tämä tarkoittaa kokouksissa vaikuttamista ja toisille talkootunteja torilla kansalaisten parissa.

Lue mitä kokoomuslaisuus on Aulikille ja Tonylle

Kokoomus kunnissa

Saimme syksyn 2012 kunnallisvaaleissa 21,9% kannatuksen ja siten 1735 valtuustopaikkaa.

Tutustu kotiseutusi valtuutettuihin

Kokoomus edus­kunnassa

Kokoomus sai kevään 2011 eduskuntavaaleissa 44 kansanedustajaa. Olemme eduskunnan suurin puolue ja johdamme Suomen hallitusta. Kokoomus haluaa kehittää suomalaista hyvinvointivaltiota vastuullisella politiikalla. Eduskunnassa Kokoomus on säätämässä lakeja, jotka tähtäävät kannustavaan, sivistyneeseen, välittävään ja suvaitsevaan yhteiskuntaan. Kokoomuksen mielestä Suomea ei muuteta pelkällä lainsäädännöllä, vaan tarvitsemme myös uutta tekemisen meininkiä.

Tutustu Kokoomuksen eduskuntaryhmään

Kokoo­muksen ministerit

Suomen hallituksessa on kuusi kokoomuslaista ministeriä. Hallitusta johtaa pääministeri Alexander Stubb. Kokoomuksen muut ministerit ovat liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko, elinkeinoministeri Jan Vapaavuori, eurooppa ja ulkomaankauppaministeri Lenita Toivakka, sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty ja maa- ja metsätalousministeri Petteri Orpo.

Tutustu Kokoomuksen puoluejohtoon

Kokoomus on kansain­välinen

Kokoomus on kansainvälinen puolue, joka haluaa muuttaa maailmaa oikeudenmukaisemmaksi. Tuemme demokratiaa, ihmisoikeuksien toteutumista ja vapaata markkinataloutta kansainvälisten suhteiden kautta eri valtiossa ja kansainvälisissä yhteisöissä. Olemme huolissamme ilmastonmuutoksesta, ruuan ja puhtaan veden riittävyydestä sekä ympäristön puhtaudesta.

Kokoomus tekee aktiivista työtä avoimemman, kansainvälisemmän ja menestyvämmän Suomen eteen. Euroopan yhdentyminen on tuonut enemmän hyvää kuin huonoa, vaikka se saattaa välillä unohtua. Vahva EU on jokaisen suomalaisen etu. Siksi Kokoomus haluaa määrätietoisesti kehittää EU:ta suomalaisten kannalta järkevään suuntaan.

Lue Kokoomuksen eduskuntaryhmän raportti:

Miksi EU on Suomelle mahdollisuus

Euroopan Unionin parlamentissa on kolme kokoomuslaista meppiä, Eija-Riitta Korhola, Sirpa Pietikäinen ja Petri Sarvamaa. Kokoomus on Suomen suurin europuolue.

Tutustu Kokoomuksen meppiryhmään

Liity Kokoo­mukseen!